7.3 Zoekmachines

Op internet ga je vaak op zoek naar informatie. Om snel de juiste info te vinden kan je gebruik maken van zoekmachines of zoekrobots. Dit zijn speciale websites die het internet afzoeken op basis van zoekwoorden die je in het zoekvak ingeeft.

Uit gewoonte gebruik je misschien altijd dezelfde zoekmachine maar misschien is er wel een andere zoekmachine die nog beter bij je past? Enkele voorbeelden zijn:

  • google.be: meestgebruikte
  • bing.com: ingebouwde AI
  • duckduckgo.com: meer respect voor privacy
  • startpage.com: meer respect voor privacy
  • ecosia.org: aandacht voor klimaat

Je kan een zoekmachine gebruiken om naar websites te zoeken maar je kan ook zoeken naar afbeeldingen, video’s, nieuws, routebeschrijvingen, ….

Kernwoorden

Zoekmachines worden steeds slimmer. Zoekmachines konden vroeger alleen overweg met trefwoorden/zoekwoorden. Tegenwoordig kunnen ze steeds beter overweg met een vraagzin. Bovendien kan een zoekmachine steeds beter raden wat je zoekt. Toch hou je best rekening met volgende tips als je de beste zoekresultaten wil:

  • Maak gebruik van trefwoorden/kernwoorden, geen volzinnen.
  • Zoek in het Engels voor meer zoekresultaten.
  • Gebruik Tools om extra voorwaarden bij je zoekopdracht in te stellen.
  • Gebruik minteken om woorden uit te sluiten.
  • Gebruik aanhalingstekens als je zoekt naar een titel of een onderdeel uit een tekst.

Tools

Je kan nu al zoeken met kernwoorden maar misschien zijn je zoekresultaten niet up-to-date? Je kan je zoekresultaten verfijnen door filters in te stellen. Gebruik hiervoor de knop Tools om bijvoorbeeld enkel zoekresultaten te zien van de laatste week.

Zoek via deze weg naar Zelensky in de periode Afgelopen week.

Ook bij het zoeken naar afbeeldingen kan je Tools gebruiken. Wil je een professioneel uiterlijk geven aan je presentatie? Dan gebruik je best afbeeldingen met een transparante achtergrond. Je kan opnieuw Tools gebruiken om enkel zoekopdrachten weer te geven met een transparante achtergrond.

Zoek via deze weg naar dinosaurus met kleur Transparant.

Zoekopdrachten

Een computer is heel goed in berekeningen. Hierdoor kan Google je ook helpen voor het omzetten van eenheden. Door het woordje “in” te gebruiken kan je Google duidelijk maken dat je iets wil omzetten of vertalen.

Test enkele voorbeelden uit in Google.be, daarna ga je naar de volgende oefening.

  • 25m in cm
  • 25 euro in dollar
  • 1 kilometer in mijl
  • 2 maand in uur
  • Weer in Gent
  • vertaal “ik eet graag appels” in Frans

Is online info betrouwbaar?

Wil je weten als de gevonden online info betrouwbaar is? Let dan op volgende zaken:

Actueel?

  • Controleer de datum van publicatie

Herkomst?

  • Is het op een betrouwbare website verschenen?
  • Is er info over de auteur van de tekst?
  • Kan je de info op verschillende kwalitatieve bronnen vinden?
  • Berust de info op degelijk onderzoek? (Wie heeft het onderzoek gedaan? In welk gebied? Hoeveel deelnemers?…)

Volledigheid?

  • Is het een verzorgde tekst? (Schrijffouten, duidelijke afbeeldingen, opmaak)
  • Lees je diepgaande informatie of alleen algemene omschrijvingen?
  • Is er aandacht voor verschillende standpunten?

Tip 1: Wees kritisch! Ga verder op onderzoek bij ongeloofwaardige beweringen.

Tip 2: Doe aan bronvermelding, zet je gebruikte bronnen duidelijk op je taak.