Verslaving
Iedereen kent TikTok, WhatsApp, Instagram of Google. Ze horen bij de rijkste bedrijven ter wereld. Ze kunnen alleen geld verdienen als jij hun platform gebruikt en dus je gegevens met hen deelt. Hoe meer je kijkt en deelt, hoe meer ze over je weten en hoe meer ze kunnen verdienen aan de verkoop van advertenties.
Ze doen er dan ook alles aan om je zoveel mogelijk gebruik te laten maken van hun diensten. Ze gebruiken hiervoor verschillende trucjes zoals
- Verslaving: sociale apps gebruiken allerlei trucs om je naar de app te lokken en je zo lang mogelijk op de app te houden:
- Je krijgt geluidjes en meldingen om je naar de app te lokken.
- Gepersonaliseerde content: je ziet filmpjes op basis van je interesses.
- Je ziet automatisch de volgende video, je kan ook snel video’s overslaan, als het je niet interesseert, en zo blijf je op de app.
- Sociale bevestiging: Iedereen wil graag populair zijn. Daarom zijn er allerlei manieren om te zien hoe populair je bericht of post is. Je krijgt hierdoor het gevoel dat mensen je leuk vinden.
Trap jij in de val? Zet een stap vooruit als …
- je een smartphone hebt met minstens 1 van deze apps:
YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat; - je meldingen aanstaan bij een van deze apps;
- je zelf soms posts plaatst op sociale media;
- je uit je hoofd weet hoeveel volgers je hebt op je favoriete app;
- je dagelijks je favoriete social-media-app bekijkt;
- je soms op de honden-, katten-, capibara- of andere dierenfilmpjes klikt;
- je al eens iets gekocht hebt dat je kent van reclame op sociale media.
Wil je je nog beter informeren? Bekijk dan ook deze Tegenlicht-reportage van VPRO: De grote dataroof. Je leert er hoe grote bedrijven je gegevens verzamelen.
Filterbubbel
Sociale media weten heel veel over je en tonen vooral berichten die bij je passen en die je misschien gemakkelijker zal geloven. Of het nu fake is of niet, het maakt minder uit. Je komt in een filterbubbel of echokamer.
Bekijk je bijvoorbeeld video’s over fitness en voedingssupplementen of poeders om een gespierd lichaam te krijgen, dan ga je nog meer gelijkaardige video’s bekijken. Zo zie je plots alleen nog maar wat influencers vertellen en ga je dat misschien ook beginnen te geloven (denk bijvoorbeeld alle valse beweringen van influencers als Liver King …).
Bekijk de Pano-reportage over de invloed van sociale media op jongeren in de fitness.
Online is eeuwig
Eens je een foto online hebt gezet, gaat die een eigen leven leiden. De foto’s of beelden die online staan, kunnen overgenomen of bewerkt worden door mensen met slechte bedoelingen. Er kan een kopie (van een kopie van een kopie …) gedeeld worden. Voor je het weet, staan de beelden op tientallen verschillende platformen en krijgen ze duizenden views. Eens een foto online staat, is die vaak moeilijk offline te halen.
Vraag daarom altijd toestemming, als je een foto van iemand wil nemen. Zeker als je die op sociale media wil delen! Denk goed na voor je iets online plaatst, zeker als het beelden van iemand anders zijn.